Nu X als sociaal medium heel wat van zijn pluimen verloren heeft, werpt Bluesky zich meer en meer op als alternatief. In een VVJ Academy-webinar vertelt specialiste Clo Willaerts hoe je daar je vleugels uitslaat. Lees hier het verslag en stappenplan.
“Op Bluesky heeft men het niet over een tweet, maar over een skeet”, vertelt socialemedia-experte Clo Willaerts, tijdens de VVJ Academy-webinar (die je hier kan herbekijken). Het wordt algemeen gezien als het nieuwe Twitter - pardon: X -, dat veel van zijn pluimen liet na de overname door Elon Musk en de daaropvolgende koerswijziging.
Waarom zou ik overstappen naar Bluesky?
“Op X wordt niet meer gesproken, maar enkel nog tegen elkaar geroepen, uitgedaagd en nepnieuws verspreid”, aldus Willaerts. “Momenteel is dat op Bluesky nog niet het geval. Als ik er iets post, dan krijg ik reacties van mensen die effectief een dialoog willen aangaan.”
Heel wat mensen en organisaties (ook de VVJ) pakten inmiddels dan ook hun biezen op X en verkasten naar Bluesky, dat er als twee druppels water op lijkt. Het is opgericht door Jack Dorsey, afkomstig van Twitter, en is een zogenaamde ‘benefit corporation’, een onderneming die volgens de definitie een positieve impact wil creëren op samenleving en/of milieu.
Hoe vestig ik me op Bluesky?
Een profiel aanmaken is eenvoudig en kan via link. Je kan hetzelfde doen via de app.
Bluesky is een gedecentraliseerd platform. Je kan dus bij registratie meteen kiezen om je profiel te laten hosten door Bluesky zelf, wat voor niet-techneuten de aangewezen optie is, maar je kan je profiel ook op een eigen server draaien.
Vervolgens kies je een gebruikersnaam en profielfoto, net als bij een ander sociaal netwerk.
Net als op X kan je een vinkje krijgen, een verificatie dat jij bent wie je beweert te zijn. Nieuwsmedia kunnen dit ook doen voor hun journalisten. Lees hier hoe je dit aanpakt.
Hoe vind ik bekenden terug op Bluesky?
Je begint van nul, zowel wat je volgers betreft als de mensen en organisaties die je zelf elders al volgt.
Een handig hulpmiddel voor wie zijn X-contacten wil terugvinden is wel de gebruiksvriendelijk plug-in Sky Follower Bridge, waarmee je minstens al een deel van deze contacten efficiënt kan overdragen. Je vindt de instructies hier. Opgelet: je kan dit enkel wanneer je een actief X-account hebt.
Om zelf snel profielen te vinden die interessant zijn om te volgen, heb je zogenaamde starterpakketten, ofwel lijsten van profielen in een bepaald segment. Zulke lijsten vind je hier of hier.
Voor elk domein bestaan er inmiddels heel wat pakketten, maar dit zijn enkele voorbeelden van pakketten die voor Belgische journalisten interessant zouden kunnen zijn:
-Belgische media: https://bsky.app/starter-pack/bvlg.bsky.social/3lbl6pnernv2n
-Belgische ministers: https://bsky.app/starter-pack/auxipress.bsky.social/3lhiummp6t42v
-Belgische journalisten: https://bsky.app/starter-pack/kaspergoossens.bsky.social/3lbatjxhwrn26
-Belgische journalisten, bis: https://bsky.app/starter-pack/bramvdp.bsky.social/3lbapzoz3eg2s
-Vlaamse media en journalisten: https://bsky.app/starter-pack/dominiquesoenens.bsky.social/3lb7ocnzbv52h
-Journalisten van De Standaard: https://bsky.app/starter-pack/hdbacker.bsky.social/3liwvszxzom2v
-Journalisten van HLN: https://bsky.app/starter-pack/yorickdupon.com/3lbhwy7mifx2m
-Journalisten van VRT NWS en Sporza: https://bsky.app/starter-pack/bartaerts.bsky.social/3lbhq7f4ple2o
-Nederlandse en Vlaamse buitenlandcorrespondenten: https://bsky.app/starter-pack/marcelvdsteen.bsky.social/3layrey6dwp2t
Hoe vind ik nieuws op Bluesky?
“Breaking news zag je altijd eerst op Twitter. Bluesky is nog niet de plek die echt die vinger aan de pols heeft, en waar je dingen als eerste te weten komt.”
Je kan echter wel aparte feeds programmeren per groep of vakgebied, en ook specifieke feeds die nieuws heet van de naald verzamelen. Dat doe je via: Instellingen > Inhoud en media > Opgeslagen feeds beheren.
Op Bluesky Directory vind je al een hele reeks voorverpakte feeds. Wie ze nog meer op maat wil schaven, kan aan de slag met de tool Graze.
Hoe post ik goed op Bluesky?
Een goede skeet bevat naast de tekst (maximaal 300 tekens) een foto, de juiste hashtags en correcte koppelingen naar de profielen van het onderwerp.
Daarnaast raadt Willaerts journalisten aan om naam te maken door informatie te delen en deel te nemen aan gesprekken, en te reageren op opmerkingen, desnoods met enkel een hartje. “Anders dan op Twitter is het moeilijker om volgers aan te trekken, en moet je zelf dingen posten om zichtbaar te worden.”
Hans Dierckx
Foto: Freepik.com