Overslaan en naar de inhoud gaan

Vooraf: een afbakening

Je hebt soorten van nieuwsmedia, en wij hebben het over de openbare, publieksgerichte journalistiek

Om te beginnen toch maar het onderscheid maken tussen diverse soorten van journalistiek. De ene journalist is nu eenmaal de andere niet.

Veel hangt af van het soort van nieuwsmedium. En een cruciaal onderscheid daarbij is dat tussen de publieksgerichte nieuwsmedia enerzijds en interne bedrijfsmedia anderzijds.

1. Openbare nieuwsmedia

Onder ‘nieuwsmedia‘ verstaan we doorgaans openbare nieuwsmedia, die op het grote publiek zijn gericht.

Het gaat om kranten of magazines die je in de krantenkiosk of het grootwarenhuis vindt, of waarop je je kunt abonneren. Ook gaat het om televisie- en radiozenders die nieuws uitzenden voor wie wil kijken of luisteren. En meer en meer gaat het om digitale platformen die actualiteitsinformatie aanbieden aan geïnteresseerde personen.

Formeel gezien kun je nog een verder onderscheid maken:

Autonome mediahuizen exploiteren media als hun enige of minstens hun hoofdactiviteit. Ze zijn met andere woorden exclusief en professioneel met nieuwsmedia bezig.
Wat de inhoud betreft gaat het om algemene media – in de zin van media die een breed spectrum van actualiteit verslaan – of veeleer gespecialiseerde media, die zich beperken tot  een specifiek domein, zoals techniek, lifestyle, cultuur of sport – of een nog specifieker segment daaruit.

Maar je hebt ook media die gebonden zijn aan een organisatie, bedrijf, instelling of vereniging die eigenlijk een andere hoofdactiviteit hebben. Voor hen is de nieuwsactiviteit veeleer bijkomstig, ook al is die wel nog altijd gericht op het grote publiek. Hier spreekt men van bedrijfsmedia, of in het wettelijke jargon van periodieke pers 1.

2. Interne nieuwsmedia

Instellingen kunnen ook louter interne media exploiteren. Vele bedrijven, organisaties en overheden doen dat ook. Het gaat bijvoorbeeld om personeelsbladen.

Ook deze media worden bevolkt door journalisten. Voor mensen met journalistieke ambities is deze bedrijfsjournalistiek dan ook een belangrijk afzetgebied.

Toch verschilt deze echter ‘bedrijfspers’ fundamenteel van die in de openbare nieuwsmedia. Zo zijn deze journalisten soms niet alleen voor de interne, maar ook voor de externe communicatie verantwoordelijk. Zij combineren hun journalistiek werk dan met een functie van externe woordvoerder.

In wat volgt hebben wij het enkel over de openbare, publieksgerichte journalistiek.

Onze partners