Overslaan en naar de inhoud gaan

Mediahuis in 2018: digitale advertentiekoek brokkelt verder af, maar grotere betalingsbereidheid voor digitale journalistiek

Uit het financieel rapport van Mediahuis over 2018 blijkt dat de advertentiemarkt verder onder druk komt te staan door de dominante positie van de internetreuzen. Maar er is ook positief nieuws: Mediahuis stelde vorig jaar een groeiende betalingsbereidheid vast voor digitale journalistiek.

In 2018 rolde het bedrijf de paywall op zijn nieuwssites verder uit. Lezers krijgen daarbij de mogelijkheid om gratis te proeven van een minimaal aanbod, maar moeten voor het volledige redactionele aanbod met centen over de brug komen. In de Belgische markt steeg het aantal abonnementen dat via de nieuwssites werd verkocht met 50%. De tijd die lezers staken in het lezen van betalende of 'premium' content verdrievoudigde. Lees het volledige rapport hier.

Hoewel de betalingsbereidheid voor digitaal nieuwsaanbod bij Mediahuis in de lift zit, wijst een onderzoek van Statistiek Vlaanderen uit dat ruim 80% van de Vlamingen nog altijd afstemt op traditionele media voor het nieuws. Radio en tv blijven de belangrijkste informatiebron voor de Vlaming, ondanks het toenemend belang van internet. Een deel van de verklaring is het gebrek aan vertrouwen in internet: amper 20% van de Vlamingen heeft vertrouwen in onlineberichtgeving, tegenover 48% in radioberichtgeving en 33% in tv-verslaggeving. Het totale vertrouwen in de media - traditioneel en digitaal - blijkt te zijn afgenomen ingevolge het opkomen van fake news en desinformatie.

(foto Kristof Van Accom/Belga)

 

Onze partners