Overslaan en naar de inhoud gaan

'Zelfmoord wordt gehypet'

Uit onderzoek is gebleken dat ook de media een rol kunnen spelen in suïcidaal gedrag. De berichtgeving kan preventief werken, maar kan er mensen helaas net zo toe aanzetten.
Werkgroep Verder heeft dan ook op 10 september 2007, samen met de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) en de Raad voor de Journalistiek, media-richtlijnen opgesteld over de berichtgeving over zelfdoding. Deze campagne 'Als journalist kan je levens redden' kadert binnen het Vlaams Actieplan Suïcidepreventie en bundelt enkele do’s en don’ts.

Zo wordt aangeraden om de term \'zelfdoding\' te gebruiken, de complexiteit van de zelfdoding te benadrukken, informatie mee te geven over hulpverleningsmogelijkheden en voor deskundige omkadering te zorgen. Belangrijk is ook om geen gedetailleerde beschrijving van methode of middelen te geven, en om zeker niet te dramatiseren (geen sensationele koppen, grote foto’s of voorpaginanieuws).
Meer informatie is te vinden op de site van Werkgroep Verder: www.zelfdoding.be.

Momenteel gaat een stafmedewerker van Werkgroep Verder langs bij alle hoofd –en eindredacties in Vlaanderen om de richtlijnen toe te lichten. In een volgende fase biedt Werkgroep Verder ook vorming aan de journalisten zelf aan om inhoudelijk meer inzicht te verschaffen over de rol van de media in suïcidaal gedrag.

Om het effect van de media-richtlijnen na te gaan zal een vergelijkend onderzoek gebeuren naar de berichtgeving over zelfdoding in de Vlaamse media tussen 2005 en 2008. De resultaten hiervan worden in april 2009 bekend gemaakt.

De oproep tot blijvende waakzaamheid is mee ondertekend door de laureaten van de Media-onderscheiding die Werkgroep Verder in de voorbije jaren heeft uitreikt: Veerle Beel (De Standaard), Guinevere Claeys (Knack), Bart Demyettenaere (Auteur) en Veerle Maes (Goed Gevoel).

(PD)

Onze partners