Overslaan en naar de inhoud gaan

Belfius Persprijzen voor De Tijd, De Standaard en VRT

De Persprijzen dateren al van 1963, toen de bank nog Gemeentekrediet van België heette. Aanvankelijk golden de prijzen louter voor de Vlaamse en Franstalige geschreven media. In 1969 kwamen daar radio en televisie bij. Nog eens tien jaar later werd ook een prijs voor de beste persfoto ingevoerd. In 1988 kreeg de financieel-economische pers voor het eerst een persprijs en in 1996 mocht de Duitstalige pers voor het eerst aanschuiven. Opmerkelijk is dat er nog geen specifieke persprijs is voor onlinejournalistiek.

Voor de editie 2012 – journalistiek werk van 2011 – waren ruim 200 inzendingen binnengekomen. Tien gespecialiseerde jury’s – uit de media, academische wereld en banksector – hebben daaruit 30 werken genomineerd. En van die 30 genomineerden heeft de eindjury er donderdag 10 bekroond.

Als we ons beperken tot de Vlaamse kant, dan ging de prijs voor de schrijvende pers naar Bart Brinckman, Peter De Lobel en Wouter Van Driessche voor hun artikelenreeks ‘België in blessuretijd’ in De Standaard. Daarin hebben ze het achtergrondverhaal gebracht van de laatste maanden van het formatieberaad dat de regering-Di Rupo heeft voortgebracht. Andere genomineerden in deze categorie waren Stefaan Michielsen en Michael Sephiha (De Tijd), met ‘De ondergang van Dexia’, en Stijn Tormans (Knack) met ‘De mummie van het Kiel’.

De prijs voor de beste radioreportage ging naar Jens Franssen (VRT Radionieuws) voor zijn reeks ‘De Arabische lente’. Genomineerd in deze reeks waren ook Sofie Pattyn en Luc Vanhauwaert (Radio 2 West-Vlaanderen) met ‘Ze kwamen uit het Oosten’, en Gilles De Coster (Radio 1 De Ochtend), met ‘541 dagen crisis’.

Bij de televisie ging de persprijs naar Phara De Aguirre (VRT Koppen XL), voor haar reportage ‘Kom mij maar halen’, het aangrijpend verhaal van een jongeman die terminaal is en palliatieve sedatie krijgt. Genomineerd in deze categorie waren nog Wim Van den Eynde (Canvas Panorama) met ‘Voor wie de klok luidt’ en Pieterjan De Smedt (VTM Telefacts) met ‘Di Rupo privé’.

De prijs voor de financieel-economische pers ging naar Kris Van Hamme en Stefaan Michielsen (De Tijd), voor hun reportage ‘Welkom in de wereld van het grote geld’, waarin ze de werking van de financial planner Optima uit de doeken doen. Hun collega Dieter Snoeck (De Tijd) was genomineerd met zijn reportage ‘Silicon Valley’, en Nico Tanghe en Pascal Dendooven (De Standaard) met ‘Dexia-onthullingen’.

De Belfius Persprijs voor de beste foto ging naar Sander De Wilde, voor een foto van Jean-Luc Dehaene in Le Vif-L’Express. Andere genomineerden in deze categorie waren Jonas Lampens met een foto van Roger Vangheluwe in De Morgen en Roger Job met de foto ‘Les damnés du foot’ in Paris-Match en De Morgen. (I.D.)

Onze partners